Leta i den här bloggen

söndag 25 januari 2009

Söndagens middag

Till middag idag blev det Kyckling och potatis. Hittade ett recept på tunnbröd som man gräddar i stekpannan som jag också prövade. Till efterrätt blev det en Doroteakaka. I Doroteakakan ska det vara filmjölk och jag tyckte att receptet såg lite knepigt ut när jag först såg det, men tillslut så provade jag att göra kakan och jag blev inte besviken. Jag lovar det va riktigt gott. Har även haft med den på jobbet och kollegorna tyckte den va försvinnande gott. Recepten kommer här.




Maries kyckling

1 kg kycklingklubbor

Sås
1 dl smält smör
4 msk ketchup
2 msk soya
½ msk vitpeppar
1 msk salt
3 dl grädde

Gör så här:
Värm ugnen till 200 grader
Smält smöret och blanda i ketchup, soya, vitpeppar och salt.
Pensla marinaden ovan på kycklingen. He in kycklingen i ugnen i ca 40 min-1 timma om kycklingen är fryst.
Pensla marinaden en gång till på kycklingen när du tar ut och vänder på bitarna.
När kycklingen är nästan färdig häller du i 3 dl grädde och låter det koka med i ca 5 min.
Sila såsen ned i en kastrull och koka upp..

Inga kommentarer: