Leta i den här bloggen

måndag 28 november 2011

Bami goreng

Håller på att uppdatera min blogg lite granna den har som fått stå tillbaka ett tag för ett annat intresse som jag har, nämligen scrapbooking. Ha fått in lite beställningar på kort så det är det som jag har pysslat med på kvällarna. Ibland så kommer jag mig inte i säng förrän runt tolv snåret men vad gör man när det är så förbaskat kul!.

Här kommer i alla fall receptet på Bami Goreng, enkelt och gott!

Bami Goreng
4 port

400 g kycklingfilé
250 g äggnudlar, okokta
3 tsk olja
0,5 st purjolök
250 g wokgrönsaker
0,5 tsk sambal oelek
1 msk ketjap manis
1 msk sweet chilisås
4 st ägg

Gör så här
Koka äggnudlarna enligt anvisningarna på förpackningen och spola sedan i kallt vatten. Skär filéen  i strimlor, skölj och skiva purjon. Hetta upp oljan och  bryn kycklingen. Tillsätt pujon och wokgrönsakerna och frän någon minut i het panna. Tillsätt sambal olek, sweet chilisås och ketjap manis efter tycke och smak. Rör under ca 3 minuter. Tillsätt de färdigkokta nudlarna och värm upp nudelwoken. Vändstek undertiden äggen och strimla den när de är färdigsteka. Lägg strimlorna på toppen och servera.

Vad säger då min smakpanel denna gång tro?
Jo dottern hon va överlycklig hon är en sådan där nudelälskare, skulle kunna äta till frukost, lunch och middag nästan i alla fall. Grönsakerna petade hon dock bort men annars va det tummen upp!
 Sonen vet jag tycker inte speciellt mycket om nudlar så han hade jag faktiskt sagt åt innan. Nu säger du inget dumt sa jag!! Ge det en chans först! och det gjorde han och han tog faktiskt om så det måste ju betyda att jag fick godkänt!

4 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Mums, indonesisk mat är toppen!
Tycker fröken Dill

Växelhäxan från norrland sa...

ja visst är det gott Fröken Dill, detta var ju så enkelt också!

Mårtenssons kök sa...

Mmm, låter riktigt gott och fräscht! Så fint du håller på att få det här inne och så kul att du fått beställningar! Grattis!

Växelhäxan från norrland sa...

Tack tack, mårtenssons kök, ja det är riktigt kul att få sitta och knåpa ihop lite kort..lite pirrigt är det också faktiskt!