Leta i den här bloggen

onsdag 23 november 2011

Maries kyckling

Ni ha väl inte missat denna kyckling? Ifall ni inte testat så gör det nu, tveka inte.
Detta är ett recept som ha hängt med oss ett bra tag!


Maries kyckling
4 port

1 kg kycklingklubbor

Sås/marinad
1 dl smält smör
4 msk ketchup
2 msk soya
½ msk vitpeppar
1 msk salt
3 dl grädde

Gör så här:
Värm ugnen till 200 grader
Smält smöret och blanda i ketchup, soya, vitpeppar och salt.
Pensla marinaden på kycklingen. Ställ in kycklingen i ugnen i ca 40 min-1 timma om kycklingen är fryst.
Pensla marinaden en gång till på kycklingen när du tar ut och vänder på bitarna.
När kycklingen är nästan färdig häller du i 3 dl grädde och låter det koka med i ca 5 min.
Sila såsen ned i en kastrull och koka upp..
Servera med ris eller kokt potatis och lite sallad..

2 kommentarer:

malinns sa...

Smarrigt och enkelt kan det bli bättre?

Frostrosor sa...

What! Jag har ett precis likadant uppläggningsfat + två såna muggar som är med på bilden! Så roligt! Vet du någonting om dem? Har fått mitt fat i present och muggarna har jag fyndat på loppis. Skulle vilja ha fler, men vet ej var jag ska leta.