Leta i den här bloggen

fredag 25 november 2011

Besök på älgens hus!

Älgens hus i balsjö, har ni besökt den?
Om inte så  gör det.
Mina arbetskollegor och jag va dit igår på middag, 3 rätters, en tur i museet med guidning, älgklappning och ett bildspel fick vi ta del av.
Adressen har ni här om ni vill gå in och titta, http://www.algenshus.se/.

Himla kul att få höra älgens historia, liv och leverne sen att få träffa en så där nära inpå va ju lite spännande också.
Först så hade vi två mindre älgar runt i kring oss som smaskade i sig gräs och morötter ( visste ni att älgarna tycker om bananer?)
När vi står där och betraktar dom två älgarna och klappar i lugn och ro så är det en kollega som ropar åt mig att jag ska titta nedåt!!! (kameran hade jag runt halsen) vilket jag också gör och sen studsar jag 3 meter bakåt för då kommer en stoooooor älg gåendes och jisses så rädd jag blev!!. Min kollega hade ropat åt mig för att jag skulle fota, inte för att jag skulle studsa tillbaka!

Här har ni ägaren till älgens hus Christer johansson
Han kan verkligen sin sak då han får ett gäng fruntimmer att lyssna tålmodigt!


Här har ni maten som vi åt!
Förrätt

Husets silltallrik

som bland annat bestod av svartvinbärssill som va himla god


Varmrätt

Tjälknöl på älg, potatis/grönsaksgratäng och kantarellsås

När vi fick veta att vi skulle äta tjälknöl så tyckte vi väl inte att det va så där himla märkvärdigt men jag måste dock erkänna att jag aldrig ätit så god tjälknöl tror jag.
Han berättade att när dom gör den så ska det va 69 grader när man tar ut den är då klockan 2 på natten jag då få man kliva upp och plocka ut den! Sen så ska innanlåret vara ett visst antal kilo på, inte förstort och inte för litet!

 
 






Efterrätt
 
Älgostparfait, hallon och grädde'
 
När dom gör denna parfait så är det feta ost som dom gjort på älgmjölk som dom använder och detta va himla gott tycker jag. Lite frän i smaken va den men i kombination med hallonen så blev det så himla gott!
Dom mjölkar älgarna själva och dom får ut ca 4 liter per dag och älgosten som dom gör kostar ca 3000 kr/kg, det ni!!
 
 
Här har ni älgen charlie som skrämde slag på mig när den kom gåendes, ståtlig va?

3 kommentarer:

malinns sa...

Vad trevligt att ni arbetskollegor förlustar er. Såg gott ut det ni serverades kanske fick du ett uppslag eller två...

Tinas Skåpmat sa...

Så gott o trevlig utflykt. Tjälknöl är så gott, och det blir nog att göra en även denna jul.

Växelhäxan från norrland sa...

Ja Malin det va himla kul, änfast man bor så nära så är man ju aldrig dit!
Tina: först när vi såg att det va tjälknöl till middag så blev vi inte så imponerade, det gör man ju hemma i parti och minut. Men den va jättegod så himla god!