Leta i den här bloggen

lördag 12 november 2011

Laxplanka

Dagens middags tips, 
Laxplanka med romsås

!

Kokt potatis för 4 pers ca 800 g
Pressa potatisen och blanda i äggula, smör klick, grädde, nån variant av dessertost (denna gång hade jag philadefia med paprika och lök) salt och riven ost.
Jag stryker alltid in mina plankor i nån matolja och värmer upp i ugnen sen spritsar jag på potatismosen. Laxsnurror la vi dit och lägg en klick smör och riven ost på.Även en tomat med lite riven ost på.
Romsåsen gör du så här!
2 brk creme fraiche
1 brk röd rom (den som är lite större 75g kanske det är)
Fryst dill, persilja och gräslök efter behag
Vill man så kan man hacka i räkor eller rödlök, ev lite philadefiaost ska också bli gott.

Sen ställer du in plankan i ugnen (utan såsen) på 250 g och låt stå tills laxen är klar ca 10-15 minuter beroende på hur tjock laxen är. 
Sen när du tagit ut plankan så klickar du dit rejält med sås.
Ät och njut!

Trevlig helg på er!

4 kommentarer:

neithotep sa...

Såg ju sjukt gott ut det där!

Anonym sa...

Vilken rolig blogg du har! Tack för tips. Ninni från Dalarna

Hanna sa...

Åååh vad gott!! Jag måste ta och införskaffa ett par plankor!!

Växelhäxan från norrland sa...

Gör det Hanna det är så förbaskat gott och tar inte lång tid att göra i ordning!
Tack ninni från dalarna och välkommen åter!
Lina det är vääääldigt gott!