Leta i den här bloggen

fredag 18 november 2011

Laxburgare



Visste inte riktigt vad vi skulle äta igår men det fick bli laxburgare kom jag på när jag satt på jobbet. Travade hem på lunchen och plockade upp torskfile och laxfile, 200 g av varje ska det vara men jag tog det dubbla.

Receptet kommer här

Laxburgare 
 ca 4 st burgare 

200 g torskfile
200 g laxfile
1 ägg
2 msk ströbröd
1 st citron
2 msk persilja
salt och peppar (jag hade i en fisk och skaldjurskrydda som jag köpt från borgebykryddgård)
Rapsolja

Gör så här
Ta bort skinnet på laxen och hacka lax och torsk i mindre bitar.
Mixa fisken i mixen/matberedaren. Tillsätt övriga ingredienser utom oljan och blanda smeten väl i matberedaren.
Täck fiskblandningen med plastfolie och ställ in i kylen i ca 20 minuter.

Sås till laxburgarna

3/4 dl majonnäs
1 dl creme fraiche
100 g räkor med skal
2 msk chilisås
salt, peppar, cayennepeppar

Gör så här
Skala räkorna och dela på mitten. Rör ihop majonnäs med övriga ingredienser och ställ in i kylskåpet tills burgarna är klara.

Forma färsen till lagom stora burgare blir ca 4 st. Häll rikligt med olja i stekpannan och låt oljan bli varm. Stek/fritera burgarna i ca 2-3 minuter på varje sida. De skall få en gyllene brun stekyta..
Servera med potatismos och sås!


Familjen smakpanel säger:
Vi äter ju inte fisk så ofta så när vi äter fisk vill vi ha ett  "säkert" kort! Idag va vi tre st som åt hemma och vi va överens allihopa om att burgarna blev goda, saftiga och goda blev dom. 
Jag hade fuskat och köpt pulvermos, värmde upp hälften vatten och hälften mjölk till moset. Sen rörde jag ned 1 äggula, lite philadelfiaost med vitlök och örter och sist men inte minst lite smör.. Riktigt mummigt blev det för att va pulvermos!
NI törs då med all säkerhet testa laxburgarna här fick dom full pott!

Inga kommentarer: