Leta i den här bloggen

tisdag 21 februari 2012

Semeltime!

Ha ni fått någon semla idag?
På jobbet har jag ätit en men hemma blev det after eight dröm istället!

För någon vecka sedan så bjöd en kollega på en chokladsemla eller längd va det rättare sagt och när jag skulle be om receptet så va det ju inte så lätt dÅ
Varför undrar ni?
Jo hon som bakade hade varit ute på nätet och plockat ihop lite tips här och där och sen viftat med trollstaven och simsalabim så blev det en baileys semmellängd! God va den då. Bailys va det i fyllningen och även i grädden. Själva bullen va en chokladbulle. Ja närmare än så kommer vi inte med detta recept!

Jag bjuder däremot på ett annat recept på en chokladsemla som jag själv ha prövat för ett tag sedan!

Chokladsemla
 25 g jäst 
3 dl mjölk (kall)
100 g smör (rumsvarmt)
0,5 st ägg uppvispat
0,75 dl kakao
0,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
0,5 tsk stött kardemumma
10 dl vetemjöl

Pensling 
0,5 ägg (uppvispat)

Fyllning
100 g smör
1 dl bryggt kaffe
6,5 dl florsocker
1 dl kakao
1,5 msk strösocker
4 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Gör så här
 Smula jästen i en bunke. Tillsätt den kalla mjölken och rör tills jästen löst sig. Rör i smöret i mindre bitar, ägg, kakao, socker, salt, kardemumma och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt, ca 2 timmar. 
 Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela degen i 14 bitar. Forma runda, släta bullar som läggs på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta, ca 40 min. 
 Sätt ugnen på 250°. Pensla bullarna med ägg. Grädda mitt i ugnen, ca 12 min. Låt bullarna kallna på galler under bakduk. 
 Smält smöret tillsammans med kaffet i en kastrull. Låt svalna till fingervarmt. Sikta i florsocker och kakao och rör till en jämn smet. Blanda i sockret och ställ krämen kallt tills den stelnat. Vispa grädden fast och blanda med vanljsocker. Fyll den eventuellt i en spritspåse. 
 Skär av ett lock på bullarna. Klicka eller spritsa på chokladkräm och grädde på semlorna. Lägg på locken och sikta över florsocker.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Mums, det här låter ju gott :)

Anonym sa...

Mummmmms.

//veronnes