Leta i den här bloggen

lördag 18 februari 2012

After eight dröm

Ha ni varit in någon gång på en norsk sidan som heter Det sote liv? Vill ni frestas uta bara den då går ni in annars låter ni bli! Finns så himla mycket smaskigt så oj oj oj. Denna gång så kunde jag inte låta bli att testa en after eight efterrätt!
Kolla här! 

After eight dröm

Kakbotten
2 stora ägg
65 g socker
2 msk kakao
1 msk potatismjöl
0,5 tsk bakpulver
40 g vetemjöl

Chokladmoussen
2 stora ägg
2 msk socker
4 gelantinplattor
1 tsk kaffepulver
0,5 dl kokande vatten
12 after eightplattor
2,5 dl grädde

Glasyr
12 after eight plattor
2 msk grädde

Gör så här
Vispa ägg och socker fluffigt! Sikta i de torra ingredienserna och vispa till en klumpfri smet!
Häll upp smeten i en rund form med avtagbar kant (ca 24 cm i diameter) som du klätt med bakplåtspapper!
Ställ in kakan mitt i ugnen på 180 grader i ca 15-20 minuter. När den är klar så låter du den svalna helt i formen. Ta bort bakplåtspappret och ställ kakan på en tallrik med ringen runt i kring kakan (stöd för mousset)
Chokladmoussen:
Vispa ägg och socker till moussen. Blanda kaffepulver och kokande vatten. Smält after eight tillsammans med 2  msk kaffe (jag körde det i micron en snabbis) Rör ned after eighten i äggsmeten och rör om. Blötlägg gelantinbladen i ca 5 min . Kläm ur vattnet från gelantinbladen och rör ned i resten av kaffet! Låt det stå och svalna lite. Rör sedan ned i chokladsmeten. Vispa grädden hårt och rör ned i chokladsmeten. Häll blandningen över kakan och ställ in i kylen och låt stå i kylen ca 4-5 timmar så att den få ta ihop! Smält sedan 12 after eight med 2 msk grädde och rör om så att det blir en jämn och fin kräm, låt den svalna lite. Bred sedan ut på kakan och låt stå i kylen i ca 1 timme!

Vad tyckte vi då om denna efterrätt?
Jo den va god inte så där mäktig som en del chokladiga saker kan vara. Man behöver dock ingen stor bit.  Chokladbotten den skulle ju gräddas helt klar men med facit i handen så tror jag att det hade blivit ett litet plus i kanten om den hade varit lite kladdig. Så mitt tips är att inte ha inne den i 15 minuter som jag hade utan ta ut den lite tidigare! Annars är den helt klart värd att testa!


Dagens middag bloggar jag om i morgon nu är det snart dags för melodifestivalen!

4 kommentarer:

Katarina sa...

Tack för tipset på bloggen :)

Nena sa...

Ser riktigt gott ut, tack for tipset:)) Nu ska jag fortsatta att kika har inne hos dig:)

Anonym sa...

Ska vi köra en 80-talare..päron under after eight-täcke m glass...fixat på stubberten!

Grillat med potatisgratäng och bea? En riktig fredagskörare som folk aldrig tröttar på? (nåja)

Sweet Passion sa...

a ja älskar de söta livet och kan kolla på de hur många ggr som helst,hon e så duktig och detta ser ju riktigt gott ut