Leta i den här bloggen

lördag 11 februari 2012

Kebabsåser

Här kommer lite recept på kebabsåser!


Stark vitlökssås

2 dl turkisk youghurt
en klick majonäs
2 vitlöksklyftor
salt
1½ tsk knorr grillkrydda

Gör så här
Pressa vitlöken i en skål och blanda ihop med övriga ingredienser och rör om.

Röd kebabsås

½ dl ajvar relich
1dl tomatsås (jag tog krossade tomater)
½ dl olja
1 msk persillade
1 tsk basilika
1 krm cayennepeppar
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 krm vitpeppar
1 tsk socker

Gör så här
 Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka ihop. Ställ åt sidan och låt den stå och "krydda" ihop sig. Gör i ordning den några timmar innan eller dagen innan. Den blir bara godare!

Kebabsås

2 dl majonäs
½ dl vatten
1 dl chilisås
1 tsk oregano
1 tsk dragon
1 tsk paprikapulver
1 tsk torkad persilja (jag tog persillade)
½ tsk cayennepeppar
lite salt

Gör så här
Blanda allt och låt stå och dra ett dygn i kylskåpet!

Gubben och sonen dom öste på mycket av den starka vitlökssåsen, kebabsåsen va jag och dottern tvungen att ta extra av och den röda kebabsåsen va en av gubbens favoriter.

Jag hade skrivit ned ett till recept på en kebabsås men som vi inte testade, tyckte som att det räckte med såser. Det ser dock ut som om den skulle kunna vara himla god så den få åka med här också, få testa den nästa gång.

Italiensk kebabsås

2,5 dl youghurt
2 msk majonäs
1 msk ketchup
1 msk italiensk salladskrydda
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar

Gör så här
Blanda ihop allt i en skål och rör ut så att det blir klumpfritt!

Såserna har jag hittat recept på matklubben och sen så googlade jag kebabsås och hamnade på nått forum där frågan ställdes (kom tyvärr inte ihåg vad det heter)..

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Måste absolut testa din variant av röda kebabsåsen. Röd kebabsås är verkligen toppen, gärna i kombination med vit, vitlökig!

Anonym sa...

Den röda kebabsåsen va inge god