Leta i den här bloggen

torsdag 29 oktober 2009

Kommer tomten snart?

Hittade ett recept på en äppelkaka med saffran i som jag inte kunde låta bli att pröva.
Det luktar ju så gott av saffran, luktar jul helt enkelt.
Nu längtar jag tills första advent för då ska alla tomtar, ljusslingor, julgardiner och adventsljusstakar upp..
Granen klär vi på julaftonsmorgonen och sen blir det go`fika fram för tv:n och julmorgonsprogrammet, ha varit en tradition ända sen jag va en liten parvel..

Hur gör ni?
Åker alla julgrejor upp på en gång?
När klär ni granen?

Här kommer receptet

Elisabets Saffransäppelkaka

2 dl socker
1 ägg
0,5 g saffran
4,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
100 g smör, rums varmt
1,5 dl mjölk
2-3 äpple ex ingrid marie
50 g smör
0,5 dl pärlsocker

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa formen (24 cm i diameter).
Rör ihop sockret och ägg i en bunke.
Blanda saffran, vetemjöl och bakpulver i en annan bunke och rör ned i äggblandningen.



Klicka ned smöret och rör ihop till en jämn smet. Blanda ihop mjölken och fördela smeten i formen.



Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg klyftorna i cirkelmönster i formen och tryck ned dem en aning i smeten.
Hyvla över smöret och strö över pärlsockret.
Grädda i ugnen på näst nedersta falsen i 40-45 minuter.
Kontrollera med en sticka att kakan är färdig i mitten.



Servera med vaniljglass eller lättvispad grädde.

Receptet kommer från recept.nu

7 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Längtar också till jul nu har redan börjat spåna på julmat och godis.

Här klär vi granen kvällen innan julafton. Annat pynt blir det nån vecka innan.

Ha en bra kväll!

Camilla K sa...

Helloj

Jag har lite ångest inför jul i år. Jag ska hinna få ett nytt litet barnbarn, hinna resa bort och hinna fira en massa födelsedagar innan vi kan börja julpyssla här hemma...och det lilla barnbarnet är ju en så stor grej som jag vill hinna njuta länge av innan jag ska börja planera en massa andra saker. I vanliga fall vill jag helst hänga upp julgardiner redan till 1:a advent och även ta fram några julsaker..resten, inklusive granen vill jag vara klar med tills mannen fyller år den 16 dec!
______________________

Jag har aldrig provat att panera med mandel, men det går säkert alldeles utmärkt..har du gjort det? Däremot har jag panerat med sesamfrön.

Oopsiesarna ska jag prova nu i helgen. Det ska bli spännande!

Kramar från Camilla i Motala

Tina sa...

Mmm....så sugen jag blev nu.
Här så tar jag fram allt till första advent utom julgranen...den tas fram kvällen före julafton då myser vi med lite småvarmt till uppesittar kvällen.
Ha en skön helg!

Emilies Skafferi sa...

Ja visst är det härligt med jul! Jag längtar redan:)

Sara sa...

men än är det inte riktigt jul men jag ser framemot 1:a advent då brukar jag sätta upp julgardiner och adventstakar och advensstjärna. På självaste julaftonsmorgon tar vi in julgranen och klär den och 1 vecka före julafton kommer tomtarna fram. Jag längta efter att smaka av årets julglögg, har du hunnit smaka av den redan??
ha de kram sara

åsa - hello sugar! sa...

åhh nu började jag längta till jul! kakan lät fantastisk, jag älskar saffran! :)

jag åker alltid hem till mina föräldrar över jul så jag har ingen egen julgran men lite julpynt brukar få komma upp runt 1:a advent. :)

bakmammorna sa...

vad härligt- jag blir helt julsugen nu!! äpplekaka med saffran låter ju supergott!