Leta i den här bloggen

tisdag 8 januari 2013

Raggmunkar

Raggmunkar är nått som har kommit för att stanna i mitt hem tror jag. Så himla gott det är. Tro dock inte att jag lagt upp nått recept så jag gör det nu istället!


 Raggmunkar

800 g fast potatis
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 dl mjölk
1 st ägg
smör till stekning
ca 600 g rimmat sidfläsk
Gör så här
Skala potatisen. Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet. Vispa ned resten av mjölken och ägget.
Riv potatisen grovt ned i smeten. Fräs lite smör i stekpanna och klicka i en klick smet, ca ½ dl per raggmunk..
Bred ut varje raggmunk med en stekspade  och stek på medelvärme någon minut på varje sida så att det blir gyllenbruna. Servera med stekt fläsk och rårörda lingon!
Receptet hittade jag på recept.nu

Inga kommentarer: