Leta i den här bloggen

fredag 11 januari 2013

Fredagsmiddag blev?

Ja vad blev det tro?
Jo sonen undrade om vi inte kunde göra kebabtallrik så det fick bli dagens middag! Jag råkade ju glömma bort att köpa pommes men se det gick inte så sonen han åkte ned på affären och köpte på en gång.
 Annars va det visst ingen kebabtallrik sa han.
Köttfärsen som skulle bli kebabkött hade jag gjort i ordning dagen innan, kryddat med kebabkrydda och salt (okej lite persillade också) och hade i 1 ägg.
 Blanda om köttfärsen ordentligt. Lägg ut den på aluminiumfolie och forma den till en avlång rulle.
 Sen rullar du in den hårt som attan i foliet och stek sedam i ugnen på 100 grader i 3,5 timme.
 Sen stänger man av ugnen och låter det stå ytterligare en halv timme innan man tar ut det. 
Man låter dock ändarna på rullen vara öppna så att all vätska kan rinna ut! OCh ställ gärna en form under! Sen låter du den svalna
 och ställer in den sen i kylskåpet över natten. 
Sen när det är dags att använda den till middan så skivar du upp den så tunt som du vågar. 
Ta en klick smör i stekpannan och fräs upp köttet och krydda med kebabkrydda..

Recept finns här också annars men jag har använt kebabkrydda istället och persillade
 


Servera med någon av dessa såser

Röd kebabsås
½ dl ajvar relich
1dl tomatsås (jag tog krossade tomater)
½ dl olja
1 msk persillade
1 tsk basilika
1 krm cayennepeppar
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 krm vitpeppar
1 tsk socker

Gör så här
 Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka ihop. Ställ åt sidan och låt den stå och "krydda" ihop sig. Gör i ordning den några timmar innan eller dagen innan. Den blir bara godare!
Vit kebabsås
3 dl gräddfil
2 msk majonäs
3 msk chilisås
½ tsk sambal olek
1 tsk salladskrydda
1 vitlöksklyfta
svartpeppar, vitpeppar
½ tsk kebabkrydda
Gör så här
Blanda gräddfil och majonäs. Rör i sambal och chilisås. Pressa vitlöksklyftan och rör i. Blanda i kryddorna och rör om ordentligt! Ställ in i kylen fram till servering.

Sallad, gurka, tomater, pommes frites, ostsås, rödlök, majs, feta ost, paprika och riven ost hade vi till.

Denna ostsås är ett måste när vi äter tacos och det va det även till kebabtallriken.
Jag hittade en annan produkt från santa maria som jag också va tvungen att testa (nej jag är inte sponsrad) det är denna

Pizza topping med vitlök och örter, den mina vänner gick hem hos barnen kan jag lova, men det gjorde ju även den vita kebabsåsen här ovan. Vill man dock inte göra egen så går denna alldelens utmärkt.

Trevlig helg på er alla!

Bilderna har jag lånat från santa marias hemsida ja alltså dom två sista, ; )

Inga kommentarer: