Leta i den här bloggen

måndag 4 maj 2009

Jästmix

Jag har prövat baka av en jästmix som heter Medelhavsbröd med yoghurt och surdeg.
Är en mix som kronjäst har.



Brödet jag gjorde heter Yoghurtbröd och vi prövade det i lördags när vi hade främmande.
Blev riktigt gott om jag får säga det själv.
Trodde dock att det skulle bli stenhårt för när jag hade hällt i allt mjöl så va degen ganska så fast om man så säger.
Här kommer receptet.



Yoghurtbröd 2 st

1 påse bagarens jästmix medelhavsbröd
10 dl vetemjöl special
3 dl durumvetemjöl
2 msk olivolja
5 dl vatten
rosmarin och flingsalt eller durumvetemjöl till topping
Gör så här
1, Sätt ugnen på 230 grader och sätt samtidigt in en form med 1 liter vatten i ugnen. Låt vattnet stå kvar under hela baktiden.
2, Blanda de torra ingredienserna, men tillsätt inte allt vetemjöl på en gång.
3, Tillsätt vatten (40 grader) och olja.
4, Knåda ihop till en elastisk deg, a 6 min i maskin (2 min långsamt och därefter 4 min på medelhastighet) eller 15 minuter för hand, tills den är smidig. och elastisk. Degen får vara lite lös men inte kladdig (kan säga att min va inte ett dugg kladdig snarare tvärtom)
5, Låt jäsa i en bunke under plast i ca 15 minuter.
6, Forma 2 limpor. Sätt av på plåt och täck med plast.
7, Låt jäsa i ca 45 minuter.
8, Pensla brödet med vatten och strö på lite rosmarin och flingsalt eller rulla i durumvetemjöl.
9, Sätt in brödet i 230 grader och sänk värmen till 210 grader och grädda i ca 35 minuter.
Det är viktigt att du inte öppnar ugnen i onödan, eftersom värmen då försvinner ut, det blir längre baktid och du riskerar att bröden blir torra.

2 kommentarer:

veronnes sa...

Snyggt jobbat. Du bakar och håller på...

malinns sa...

Växel du är outstanding du var Herman god har en Herman hemma