Leta i den här bloggen

fredag 22 maj 2009

Lite regn på det här så

Igår torsdag så va det bra väder på förmiddan, men på eftermiddan hade vi inte vädrets makter på vår sida..
Fast å andra sidan så gjorde det ju inte så mycket när man bara ska städa..
Vi är klar med garaget och det mindre förrådet..
Idag så är det vårat vedförråd som ska städas, va många år sedan det va någon ved där...
Finns dock en massa annan skrot..

Middan igår bestod av en variant av köttfärslimpa.
Här kommer receptet

Köttfärslimpa ala växelhäxan

600 g köttfärs
1 dl creme fraiche
pepparmix
salt
1 ägg
2 msk potatismjöl

Rör ihop allt och platta ut till en fyrkant/rektangel och sen fyller du med ex..

100 g philadelfiaost
1 brk vitlöksost ( jag hade creme bonjour).
sambal olek
1 pkt bacon
1 hackad gul lök
ev chilisås
Ost

Stek bacon och lök i stekpannan. Blanda ostarna och sambal. Blanda sedan ned baconröran i osten.



Bred ut på köttfärsen. Lägg skivad ost uppe på röran. Rulla sedan ihop som en rulltårta. Ta hjälp av bakplåtspappret, lyft pappret och tryck gärna ihop rullen lite granna..
Sen in i ugnen i 200 grader i ca 40 minuter. Täck limpan när den fått färg med folie..
Min limpa sprack lite hade visst skarven uppåt...



Till detta så fick det bli potatisklyfor och ungsrostade morötter som naturligtvis är kryddade med, ja just det Persillade, ni trodde väl inte att jag skulle glömma den! ...







Ha en fortsatt trevlig helg med mycke god mat och ev dryck, själv ska jag in i dammet igen..
Vi hörs

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja..här fejas det också ute..Jag grävde en ny rabatt igår så jag fick en stor blåsa på tummen hihi..ska sätta nya perenner i den imorgon. Sen ska det målas fönster och byggas på uteplatsen mm..man blir aldrig färdig!
Trevlig helg!
KRAMIS

Jessica sa...

Visst är det märkligt hur mycket man samlar på sig och verkligen tror att man ska få användning för senare. Men vad skönt det är när man väl fått städat bort det.

Köttfärslimpan ser supergod ut och kommer hamna i att prova mappen.

Ha en fin helg!

Kalasgott sa...

Oh sicken god middag!

Anonym sa...

Det här var en höjdare. Men nästa gång tror jag att jag lägger limpan med skarven uppåt. Tror det rinner ut mindre fyllning då.
J