Leta i den här bloggen

tisdag 15 december 2009

Jul på jobbet

Idag så har jag ätit jultallrik efter jobbet med mina arbetskollegor och det är alltid lika kul.
Dom säger ju att ett skratt förlänger livet och jag törs nästan inte tänka på hur gammal vi kommer att bli efter allt flabbande.

Så här såg jultallriken ut som företaget bjöd på



Mycket godsaker fanns det där,
Bland annat så hade dom västerbottensill med och det har blivit en favorit hos oss på julafton.

Här kommer orginalreceptet

Västerbottensill

420 g inläggningssill
1 dl majonnäs
1 dl matlagningsyoughurt
1,5 dl västerbottensost
1 vitlöksklyfta
1 msk dijonsenap
1 nypa cayennepeppar
1 nypa svartpeppar, malen
1 nypa salt.

Gör så här
Skölj sillen och skär i centimeterstora bitar. Riv osten och pressa en vitlöksklyfta. Blanda med övriga ingredienser till en kräm. Smaka av med salt och peppar.
Varva i sillbitarna..

Så här kan man också göra

1 brk inlagd sill
1 dl majonnäs
1 dl creme fraiche

Och sen tar du samma ingredienser som ovan, vitlöken brukar vi dock skippa eftersom det finns dom som inte tål.
Häll ut spadet från sillen och skölj sillen. Blanda som ovan sen.

Bägge varianterna är schvijnigt goda..

Tack för en trevlig kväll mina kära växelhäxor och tack för maten chefen...he va gött

3 kommentarer:

Anonym sa...

Will do!!
veronnes

Anna sa...

Gott det låter!!! O va jag blev sugen på julmat, har inte tjuvsmakat nån julmat än o kommer med all säkerhet föräta mig på självaste julafton! Ha en trevlig kväll! Kram Anna

Hallon & Blåbär sa...

Nu äter jag ju inte sill, men bortsett från sillen låter receptet väldigt smarrigt, hmmm undra vad man skulle kunna lägga in i den =).

Ha en bra kväll!