Leta i den här bloggen

måndag 21 december 2009

Janssons frestelse

Det här fick mina sova över gäster äta till lunch på lördag




Janssons frestelser

4 port

1 gul lök
1 msk smör
2 dl grädde
1 dl mjölk
8-10 medelstora potatisar
1 brk ansjovis (100 gr)
1 msk ströbröd

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär löken i tunna skivor. Fräs den mjuk i lite smör i en stekpanna. Skala potatisen och skär den i tunna strimlor. Smörj en ugnssäker form. Lägg i ett lager potatis, därefter lök, ansjovis och sedan resten av potatisen. Droppa gärna över lite ansjovisspad. Häll på grädde och mjölk. Strö över ströbrödet. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Om en stor form används, ska den gräddas ca 45-50 min.


Jansson är ju alltid gott, i allafall så tycker jag det.
Jag är lite old fashion så en del recept får man bara inte ändra på och jansson är ett av dom, men jag undrar dock om inte detta recept också skulle varit gott, kolla här
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var hur gott som helst. Saltet från Janssons var nog välbehövligt efter glöggaftonen... Tack för en jättetrevlig kväll!

/K

Anonym sa...

..men undra om inte det blir för mkt smak med västerbottens åsså? Men det tål ju att provas...jag ska vara den som bidrar med janssons på julbordet i år..men jag tror inte att jag törs prova den här varianten då..

Men man äter janssons alldelens för sällan!

Är du klar i övrigt (dum fråga va i juletid? När blir man klar..det är ju alltid nåt liksom)
veronnes