Leta i den här bloggen

söndag 6 december 2009

Ny knäck

Ja så va även denna helg till över..
I helgen ha det dock hänt grejer här hemma, i fredags gjorde vi julgodis hela 5 sorter blev det innan vi va klara..
Igår va vi in till stora staden och såg bio, dottern bestämde att vi skulle se New moon och kan meddela att jag och gubben va äldst på bion (nån gång ska ju vara den första) hela famlijen va med.
När vi åkte hem så körde vi förbi i rödåsel och tittade på jul utsmyckningarna som en villaägare ha ängat sig åt att hänga upp, tänk ett päron till farsan firar jul så förstår ni hur mycket julbelysning det va.
Fast än fast det va mycket belysning så tycker jag att det såg himla trevligt ut, kul att få se nått annat.
Idag så har jag bakat en omgång lussebullar som ska vara till dotterns luciafest som går av stapeln på fredag kväll.
Sketcher, dans och även lucia tåg blir det som dom ska bjuda på, ska bli jätte spännande att få gå och titta.
En ny kaka ha jag också gjort osså dom kakorna som hör julfikat till, Biskvierna är ju ett måste på jul.

Här kommer veckans första julgodis recept



Lakrits knäck ca 75 st

10 karameller turkisk peppar
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör

Gör så här
Lägg karamellerna i matberedaren och kör tills dom är krossade ordentligt.
Blanda grädde, sirap och socker i en tjockbottnad vid kastrull.
Koka upp och koka utan lock tills smeten är 122 grader.
Koktiden varierar beroende på hur vid grytan är och temp på plattan, för oss så brukar det ta ca 1 timme att koka.
Tillsätt karamellkrosset och smöret och rör om.
Häll smeten i knäckformarna.
Låt svalna och förvara sen svalt

Psst titta in under veckan så kommer det mera godis och kakrecept

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dina biskvier som är himmelskt goda. Spara några är du gullig.

/K

Emmas Kök sa...

Detta måste jag tipsa min familj om som alla gillar lakrits (det är bara jag som inte gör det)!