Leta i den här bloggen

onsdag 9 december 2009

Bara lite julgodis igen

Toffiefiee är väl en godis som dom flesta ha smakat eller hört talas.
Glädjen va stor då jag såg att Jessica som har bloggen Hallon och blåbär hade prövat göra sådana och lagt ut på sin blogg.
Naturligtvis så va jag ju tvungen att pröva. Riktigt goda blev dom, tack jessica ett receptet
Här kommer receptet



Toffiefiee
ca 30 st

1 dl socker
1 dl grädde
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
30 hasselnötter
100 g nougat
50 g mörk choklad

Gör så här
Koka upp grädde, socker och sirap och sjud tills termometern kommer upp i ca 120° eller tills du kan göra kulprovet. Rör inte under kokning!
Rosta hasselnötterna i en varm stekpanna tills det börjar knäppa i dom. Lägg dom i en handduk och gnugga bort skalen.
Ställ upp ca 30 knäckformar på en plåt.
När kolan är klar skeda upp smeten i formarna och tryck ner en nöt i varje form. Ringla lite nougat över nöten med en sked. Låt kallna.
Smält chokladen och ringla en liten klick över nougaten med hjälp av en sked.

5 kommentarer:

Frostrosor sa...

Vad snygga dina blev!

åsa - hello sugar! sa...

toffifee är en stor favorit här hemma! :) hade missat att jessica gjort dem så tur att jag kikade in här, snor receptet på en gång!! :)

ha en bra torsdag!

My sa...

Åh jag har också testat dem, helt galet goda - smakar verkligen som orginalet :D

mumsfillibaba sa...

Mmmmmums!! Hittade lite nougat hemma så detta låter som en bra ide!!! LIte sugen på att göra lite julgodis i helgen. Köpt så fina knäckformar oxå juh....:)

Mizca sa...

Hur gjorde du för att få kolan seg så som toffifee är på riktigt?
Jag provade att göra och min kola blev som knäck, ingen höjdare med andra ord..