Leta i den här bloggen

måndag 8 mars 2010

Fredagsmys

I fredags så skulle det ju vara lax till middag i detta hus.
Hade skrivit ut ett nytt recept på jobbet som såg gott ut, men receptet blev kvar, ja just det, på jobbet.
Det va bara att tänka om och kan säga att det blev inte så dumt det här heller..
Eller vad sägs om

Laxplanka

Så här såg det ut innan gratineringen



Potatismos
1 kg kokt potatis
100 g creme bonjour vitlöksost
2 äggulor
ca 1,5 dl grädde
salt
peppar

Pressa potatisen i en bunke och rör ihop allt med elvispen, tvärt.
Denna gång så fyllde jag champinjoner med vitlöksost och gratinerade dom i ugnen med resten.

Skär laxen i lämpligt stora bita och lägg på plankan, salta och krydda med den krydda du tycker om. Spritsa moset runt i kring. Dela en tomat och lägg i hörnet.
Gratinera i ugnen i ca 10-20 minuter på 250 grader, kolla laxen när den är klar..
Mina ryms inte på en plåt utan jag får flytta om och då tar det lite extra tid..



Såsen blev denna



1 brk rom
2 brk creme fraiche (a´200 g)
dill, persilja och gräslök.

Rör ihop i en skål

Familjens betyg
Tonåringarna va nöjda och glada, såsen tycker dom ju speciellt mycket om.
Jag och gubben, ja jag undrar om det finns nått vi inte tycker om? inte konstigt att midjemåttet ökar...

3 kommentarer:

malinns sa...

Såg ju helt enkelt underbart ut växel.

Tina sa...

Mums såg gott ut! jag varierar ofta med fisk på plankan....kanske därför jag gillar nog mer fisk än kött ;) ...och man o barn föredrar gärna kött.

Hanna sa...

Åååh vad gott!!