Leta i den här bloggen

torsdag 4 mars 2010

Macaroni och cheese



Varje måndag så äter vi ju stuvade makaroner och korv (bekvämt men lite less kan man ju bli).

Den här gången så vädjade jag till mina barn att vi kanske skulle kunna göra nått annat nån gång och jag fick tillåtelse att pröva göra en variant av mackisarna denna gång..

Titta här

Makaroner och ost

ca 6 port

ca 7 dl makaroner (koka nästan färdig)
140 g bacon (1 pkt)
400 g korv, skinka
1 gul hackad lök
50 g smör
3 msk mjöl
o,5 l mjölk
2 d grädde
1 tsk råsocker
2 krm svartpeppar
200 g cheddarost, riven
smör till formen
2 msk ströbröd

Gör så här
Koka makaronerna nästan färdiga. Skiva bacon i mindre bitar och stek upp.Skär skinkan/korven i mindre bitar.
Hacka löken. Sätt på ugnen på 200 grader.
Smält matfetter i en gryta och smält löken och råsockret.
Rör i mjölet, tillsätt mjölken och grädden under omrörning.
Tillsätt svartpepparn och skinkan eller korven och även bacon. Spara 1 dl av osten och rör ned resten i såsen.
Rör sedan ned makaronerna och häll upp i en smord gratängform.
Blanda ströbrödet med osten och strö över makaronerna.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.


Betyget från familjen:
Alla nöjda och glada och det gäller även sonen...
Psst jag tyckte att detta va jättegott,

2 kommentarer:

Mia-En bondhustrus godispåse sa...

Detta lät ju gott och lite roligare än bara stuvade makaroner.

bakmammorna sa...

mmm låter som perfekt vardagsmat med liten twist!