Leta i den här bloggen

tisdag 30 mars 2010

Pysselkväll ala italia

I kväll så har jag haft en pysselkväll med mina kära växelhäxor, nån gör halsband en annan fixar med receptboken och jag fick ju möjlighet att scrappa lite.

Prövade ett nytt recept på mina växlande kollegor, himla gott blev det.
Här kommer receptet.



Kycklingsoppa på italienskt vis
4-5 port

1 grillad kyckling
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ grön paprika
½ röd paprika
1 msk olivolja
1 1/4 l vatten
3 msk kycklingfond
2 msk tomatpure
2 tsk pressad citron
1 krm svartpeppar
250 g tortellini med ost
lite salt
hackad basilika (jag hade torkad)
Parmesanost att strö över soppan

Gör så här
Rensa och hacka upp kycklingen i mindre bitar.
Skala och hacka löken och vitlöken, fräs i pannan. Hacka paprikan och fräs med i pannan.
Tillsätt fonden, tomatpuren, citron, peppar och kycklingen och låt det fräsa med i ca 5 min.
Häll upp vattnet i en kastrull och häll i tortellinin och koka enligt vad som står på paketet.
Häll över kycklingröran i tortellinigrytan och låt koka med dom sista minuterna..
Servera med bröd och parmesanost (som du strör över soppan).



Växelhäxorna låter hälsa att det va mycket gott, jag håller med änfast det va soppa..
Smakrikt och väldigt matig soppa, gott, gott..

7 kommentarer:

Kryddburken sa...

Hehe, håller med FASTÄN det var soppa?? Anar jag att du inte gillar soppa såvärst då? Soppa är riktigt gott då och så, gärna med en god baguette eller rostat bröd till! Har du provat potatis & purjosoppa, den skulle jag kunna leva på tror jag! :) Mysigt med lite pysselkväll för häxorna, snart är det ju dags att bege sig till blå... KRAM!!!

Remsan sa...

Ser jättegott ut, men jag gillar å andra sidan soppa så länge den inte är helt slät. Mysigt att pyssla ihop.

Anonym sa...

Den här måste jag prova..

Gillar matiga soppor!

Igår när jag kom hem så dök Patrik in i köket och frågade vad vi skulle äta, tja jag vet inte riktigt sa jag eftersom jag inte hade planerat något.
Bara inte det blir soppa sa den ohängde sonen..
NU blir jag lite brydd, jag har gjort soppa 1 gång det senaste halvåret..och det var för 2 veckor sedan..hur tänker barn egentligen?

Jag gillar soppa.

veronnnes

Therese - Pyssel och Design sa...

Det såg då riktigt gott ut! jag brukar inte äta soppa speciellt ofta, antar att det är något som hänger med från skoltiden, men blir mer och mer sugen på att börja testa olika soppor nu i vuxen ålder...

Åsa/En Sida Med Mat sa...

Eftersom jag älskar tortellini OCH soppa så dreglar jag just nu! ;)

Såg riktigt gott ut och det här måste testas!

Glad Påsk på dig! /Åsa

Hallon & Blåbär sa...

Denna soppa skulle verkligen gå hem hos mig, ser ljuvlig ut. Jag gillar soppar men konsigt nog är det inte så ofta man gör det.

Ang liquid smoke, tycker jag verkligen att du ska testa, så gott. Men tänk på att det inte behövs många droppar för att det ska ge smak.

Ha en bra dag!

Anna sa...

Så fort ngn skriver Italien nu hoppar jag till, vi har nämligen bokat smekmånad till Italien. ÄLSKAR italiensk mat (o vin såklart!!!) o det där lät inte alls tokigt!! Glad påsk!