Leta i den här bloggen

tisdag 2 mars 2010

Vilken succe

I söndags så bjöd jag svärföräldrarna på middag lite pirrigt eftersom jag skulle pröva att göra gryta (som nån av mina läsare har tipsat om) av portersteken.
Ha aldrig prövat den varianten förrut, men eftersom det lät gott så måste man ju testa.
Jag hade dock ingeting att oroa mig för, det blev hur gott som helst.

Receptet är samma som när du gör porterstek finns här, men jag skriver in det igen eftersom det blev en liten ändring på grädden..


Portergryta

ca 8 pers

1 kilo grytbitar (jag hade älg)2 gula lökar
1 vitlöksklyfta (hade inte jag)
1 flaska porter (50 cl)
1 dl outspädd svartvinbärssaft
½ dl kinesisk soja
2 köttbuljongtärningar
1 tsk timjan8 enbär
6 svartpepparkorn
vatten

Sås
5 dl kokspad
2 ½ msk vetemjöl
5 dl grädde

Gör så här
Stek grytbitarna i en stekgrytan/stekpannan med en klick smör tills dom fått lite stekyta.
Hacka löken och lägg ned i grytan. Tillsätt alla övriga ingredienser (utom till såsen). Häll på ca 5-6 dl vatten. Låt puttra i ca 2 timmar.
När det puttrat klart så silar du bort skyn från grytbitarna. Obs! spara skyn.Plocka bort enbären om du kan hitta igen dom bland grytbitarna.
Koka upp skyn och rör ut vetmjölet och häll i grädden. Lägg tillbaka grytbitarna och låt puttra i ca 10 minuter..
Servera med pressad potatis och sallad..



Betyget från oss alla blev mvg och änfast sonen tyckte det va gott så meddelar han att köttet nog va lite konstigt (gud giv mig styrka) men det gick ju att äta....


4 kommentarer:

Anonym sa...

.,.mums!

veronnes

Åsa/En Sida Med Mat sa...

Jag som ÄLSKAR Poreterstek måste ju prova detta!!

Ja, dessa tonåringar.....;)

Ha det bra! /Åsa.

Anna sa...

Jag tycker det låter smarrigt!

Växelhäxan från norrland sa...

Veronnes: jo det va rikitgt gott

Åsa: jo tonåringarna är roliga, varje dag är ett äventyr...Han är allätare men måste lägga in en liten liten "kommentar/protest" ibland..

Anna: det va jättegott, kul att få göra en ny variant av porterstek