Leta i den här bloggen

fredag 19 mars 2010

En liten sockerchock

Igår så hängde och slet john blund i ögonlocket väldigt, väldigt tidigt.
Tittade på klockan sista gången runt sju halv åtta igår kväll, vet att jag tänkte att jag skulle se halv åtta hos mig, men så blev inte fallet, men så få man vara uppe tidigt på morgonen i stället.

Ja ja så är det, tänkte dock jag skulle ge er en sockerchock direkt på morgonen istället.
Det här receptet fanns i bägge söndagsbilagorna för nån vecka sen..
Min kära kollega bjöd på detta i onsdags, tack Jp det behövde vi, sååååå gott.


Nougatkaka med mjölkchoklad
Ca 12 bitar


200 g smör
250 g finhackad mjölkchoklad
1 dl strösocker
1 ½ dl råsocker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl

Garnering
100 g nougat
50 gr finhackade makadamianötter

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg ett bakplåtspapper i botten på en springform 24 cm i diameter.
Smällt först smöret i en kastrull, lägg sen i chokladen och låt den smälta ned.
Tillsätt övriga ingredienser, rör hela tiden.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Smält nougaten i mikron och bred ut över den färdiggräddade kakan och strö över nötterna..
Servera med grädde.
Receptet finns även på www.allommat.se



Helgens efterrätt kanske?

Önskar er alla en trevlig helg
Psst kan ni inte fota och lägga ut bilder så vi uppe i norr får se hur långt våren har kommit nere hos er..
Tycker det är lika fascinerande varje gång, ska lägga ut så ni få se hur det ser ut här också..
Ha det gott...

2 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Oh lord =), den kakan låter som en dröm. Choklad och nöttar, himla smarrigt.

Haha, vad då vår!?! Den har jag inte sett röken av. Eller ja lite vårkänslor i form av dripp dropp ifrån taken och ett och annat fågelkvitter. Men annars är det allt en hel del snö kvar. Våran grusväg börjar iofs bli isfri men nu är den istället som en enda lång flod =).

Ha en bra helg!

Åsa /En Sida med Mat sa...

Den där kakan såg jag också!!
Verkar hur god som helst!!
Jag har lagt in lite bilder på hur det ser ut hos mig nu....

Trevlig Helg!