Leta i den här bloggen

onsdag 17 mars 2010

Ett säkert kort

I helgen så blev det en favorit i repris till middag Maries kyckling.
Om ni inte ha hunnit pröva den än så gör för guds skull det.
Här hemma så slickas tallrikarna rena när denna rätt står på bordet.

Varför heter rätten maries kyckling jo det är så himla enkelt att det va just min kompis marie som jag fick receptet av för en herrans massa år sedan..svårare än så är det inte..





Maries kyckling
4 port

1 kg kycklingklubbor

Sås/marinad
1 dl smält smör
4 msk ketchup
2 msk soya
½ msk vitpeppar
1 msk salt
3 dl grädde

Gör så här:
Värm ugnen till 200 grader
Smält smöret och blanda i ketchup, soya, vitpeppar och salt.
Pensla marinaden på kycklingen. Ställ in kycklingen i ugnen i ca 40 min-1 timma om kycklingen är fryst.
Pensla marinaden en gång till på kycklingen när du tar ut och vänder på bitarna.
När kycklingen är nästan färdig häller du i 3 dl grädde och låter det koka med i ca 5 min.
Sila såsen ned i en kastrull och koka upp..
Servera med ris eller kokt potatis och lite sallad..

Betyget från familjen
Alla glada och nöjda även den kräsna sonen, hi hi...

5 kommentarer:

Anonym sa...

..en Tjschvärålunds pippi in deed..
Enkelt och gott.

veronnes

Emmas Kök sa...

Vi har ett liknande recept som är riktigt gott och enkelt att laga! :) Blir sugen på det nu när jag ser ditt :)

Anonym sa...

Gudars vilken go blogg! I dubbel bemärkelse ;-)

Hallon & Blåbär sa...

Ser ljuvligt ut, detta åker direkt in i att-prova-mappen =) så jag ska definitivt testa.

I Nadjas kök sa...

Det ser och låter kanongott! Tack för tipset.