Leta i den här bloggen

lördag 9 oktober 2010

Marianneglass

Lite glass åt vi också på tjejfesten, här kommer det receptet.



Marianne glass

2 ägg
1 1/4 dl strösocker
2½ dl mjölk
2 dl grädde
10 fint krossade marianne karameller

Gör så här
Vispa ägg och socker väl. Tillsätt mjölken. Sjud blandningen till krämen tjocknat. Låt svalna i rumstemperatur. Rör i grädden tills allt är blandat. Starta glassmaskinen och häll i blandningen. Tillsätt marianne efter ca 10 minuter.
Ca 25 till 40 minuter tar det innan glassen är klar om man kör den i maskinen.

Nu va det så att jag hade glömt att lägga min bunke i frysen som ska vara till glassmaskinen, så jag ställde ned skålen med glassmeten i kallt vatten och vispade med elvispen i 10 minuter sen frös jag in glassen, glömde dock bort att röra mellan varven i frysen så min glass blev lite isig..
Vad lärde vi oss av detta då?
Jo glöm inte att lägga glassbunken i frysen och rör för all del om glassen i frysen om du nu mot förmodan hade glömt att frysa glassbunken till glassmaskinen..Solklart..

Glassen va då hur som helst jätte god.
Receptet hittade jag hos karin på hennes blogg favoritrecepten, tack för en god glass. Du hittar henne här

Inga kommentarer: