Leta i den här bloggen

lördag 23 oktober 2010

Nu är det vinter, nu är det vinter som vi har....

Idag så är det backen täkt med ett tjockt lager snö, plogbilen har till och med varit ute på morgon och gjort våra vägar farbara igen.
Det snöade en hel del här igår med andra ord, verkar bli en vit jul i år, peppar peppar ta i trä.

Vintern för oss innebär några turer med skotern osså muurikkamat förstås. I fjol så blev det dock inte så många turer eftersom sonen tog skoterkörkort men muurikkamat kan man ju göra ändå.

För ungefär en månad sen så va jag och gubben och sov i stugan för sista gången. Eftersom det blir lite mörkt på kvällarna nu mera så gjort vi en stig med tända marschaller från stugan till grillplatsen. Vi hade även hängt upp fotogenlampor på bron och tagit ut kandelabern och ställt ute vid grillplatsen.

Jag hade gjort i ordning en pizzadeg hemma för vi tänkte nämligen pröva att göra pizza på muurikkan.

Så här blev det , värm först upp muurikkan över glöden och häll på en klick olja/smör.
Platta ut pizzadegen på muurikkan
Börja med att pensla på chilisås på botten. Fyll sen på med vad du nu vill ha för fyllning , här blev det köttfärsås, bacon, lök och tomater. Krydda
Lägg på osten och ställ muurikkan över elden. Obs! fytta runt pzzan ganska ofta på muurikkan så den inte bränner fast. Vi tog ett lock från våran grill och ställde över muurikkan så vi fick "stänga inne värmen". 
 Jag kan meddela att det tog ett tag innan pizzan blev klar och under tiden som vi flyttade runt pizzan på muurikkan så hann det bli kolsvart ute. Du såg inte ens sjön längre. Konstiga ljud började höras runt omkring oss i skogen. När pizzan va klar så sa jag till gubben att här ute äter jag då inte, han såg ut som ett frågetecken och sen flinade han, ha ha du är väl inte mörkrädd sa han.. Jag kan meddela att precis så är det, hemma är en sak men där i skogen med allt knak och brak så va det nog lite för mörkt. Jag ha nog bara inte vant mig. Vi åt då upp pizzan inne i alla fall och den blev super god.
All mat på muurikkan smakar så mycket bättre, tror att miljön bidrar också en hel del.


Önskar er en trevlig helg..Själv så ska jag ut och leta recept för jag har inte en aning om vad det ska bli till middag.

6 kommentarer:

Frostrosor sa...

Härligt med muurikka-mat! Ser ut som en jättesmarrig pizza :-)

Åsa/En Sida Med Mat sa...

Shit....vad konstigt att ha snö och plogbilar redan!!
fast jag hade iofs tyck att det vore mysigt!
Hoppas att vi i Skåne får en lika vit vinter i år igen...
Pizzan ser vansinnigt god ut! En sån där muurikka får kanske inhandlas nästa år.
Ha en trevlig helg!

Mårtenssons kök sa...

Visst är det något extra när man tillagar och äter utomhus (även om ni nu fick äta inne).

Lollo sa...

Mysigaste Pizzatillagningen jag sett! :)

William sa...

Intressant! Bor i malaysia men kommer från södra sverige. I alla fall så tittade jag på Chef at Home med Michael Smith häromdagen och han hade en muurikka, som han hade skaffat i skandinavien "där alla har en sådan". Jaha tänkte jag eftersom jag aldrig sett eller hört talas om den och antog att den var finsk och möjligtvis alla i finland har en. Trevligt att se att den finns i Sverige med, även om alla inte har den eller det kanske ska vara alla i Norrland?

Anonym sa...

Hej! Jag är kock på en förskola i norrbotten och brukar följa din blogg med alla smarriga recept! =) Jag brukar också göra pizza på grillen eller i muurikkan, då gräddar jag först degen på ena sidan. Brukar ha bakplåtspapper + ev folie under,beroende på hur varmt det är, sedan när ena sidan börjar se klar ut vänder jag degen och då lägger jag på fyllningen och gräddar klart. Man sparar lite tid på det. Mvh Annelie