Leta i den här bloggen

söndag 24 oktober 2010

Söndagssteken


Älgstek

Ca 1 kg älgstek
smör
ca 5 dl vatten
2 msk fond brynt lök (knorr)
2 msk oxfond (bong)
salt, pepparmix
persillade
1 msk teriyakisås
maizena redning
2 gula lökar
Gör så här
Bryn steken runt om så den få lite färg. Lägg ned i stekgrytan och fyll på med vatten så den nästan täcker steken. Skala och hacka löken i grova bitar och lägg ned i grytan. Låt koka länge, länge på svag värme, ca 3-4 timmar. Ju längre dessto bättre.
Fyll på vatten om det behövs.
När kött är klart så tar du upp det och reder av skyn med maizena redning. Potatisgratäng åt vi till och den blev så här denna gång.


Potatisgratäng med chilisås 

1 kg potatis
2 dl turkisk youghurt
3 dl grädde
2 dl riven ost
1 dl chilisås
1 msk dijonsenap
1 gul lök
salt, peppar, persillade

Gör så här 
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva potatisen i lite tjockare skivor. Lägg i kokande saltat vatten i ca 5 minuter.
Skala och skiva löken.
Blanda ihop övriga ingredienser och vispa bort ev klumpar. Blanda i den rivna osten sist.
Smörj en gratängform med smör. Varva potatis och lök i formen. Häll på chiliröran.
Ställ in mitt i ugnen i ca 30-50 minuter ..
Servera med köttet, såsen och sallad



2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Vilken stek! :-) Jagar ni själva?
Jag har fått lite älgkött av min morbror, som jag får ta och laga till här snart!

Anna sa...

Mmmm jag älskar stek! Tyvärr är det lite svårt o få tag på fint vilt här i Skåne, så jag brukar köra med nötbog eller fransyska från nöt... Gottigt! Kram kram