Leta i den här bloggen

fredag 28 december 2012

Syndig nougattårta

Himmel å pannkaka va tiden går fort och inte hinner man ett skvatt av vad man har tänkt!
Skulle tro att man är lite tidsoptimist ibland också!
I alla fall så hade jag tänkt att tipsa om en vääääldigt god nougattårta som jag hittade recept på inne på recept.se..
 
Syndig nougattårta
 
 
400 g hasselnötsmassa
1 ägg
3 äggvitor
0,5 dl kakao
 
Fyllning
5 dl vispgrädde
200 g mjölkchoklad
3 st äggulor
 
Dekoration
100 g nougat
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Smör och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa ihop hasselnötsmassa, ägg, uppvispade äggvitor och kakao. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Låt kakan kallna.
Fyllningen
Vispa grädden. Hacka chokladen grovt och smält den, låt den stå och svalna en stund. Rör sedan ner en äggula i taget i chokladen, mixa gärna med stavmixer. Vänd ner grädden lite i taget. Häll smeten över kakan i formen. Täck över och frys tårtan i ca 1 timme.
Dekoration
Smält nougaten och ringla den över tårtan. Ställ in i frysen igen i minst 3 timmar. Ta ut tårtan ca 30 minuter innan den ska serveras..
Ät och njut!!
 


2 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Men jösses vilken kaka, denna måste sparas och testas för den låter helt i min smak.

Frostrosor sa...

Nom nom, inte illa pink.. kockat menar jag såklart!
Stressa inte för övrigt, man hinner det man hinner!