Leta i den här bloggen

måndag 20 december 2010

Biskvier

I går så har det blivit lite julbak här hemma vi har gjort punchrullar, nutella mazariner, dubbla knäckflarn och så nått som måste bakas varje år och det är ju biskvier..


Tycker själv att jag hittat världens bästa fyllning i mina biskvier och det receptet görs utan avvikelser varje år. Stod dock ett tag och funderade på om jag skulle ta i marabou polka chokladkaka istället för mörk blockchoklad men jag fegade och körde med samma recept som alltid..
Ha bloggat om detta förrut men lägger upp det igen..

Biskiver 
ca 28 st

Bottnar
275 g mandelmassa
2 äggvita
1½ dl socker

Fyllning
1 dl socker
½ dl vatten
2 äggulor
125 g smör
50 g mörk blockchoklad

Garnering
200 g mörk blockchoklad

Gör så här
Riv mandelmassan och blanda den med sockret och äggvitorna. Vispa allt till en pösig smet.
Klicka/spritsa ut små runda klickar ca 4 cm i diameter på bakplåtspapper.
Låt stå i rumstemperatur i ca 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 15-20 minuter.
Låt dom kallna och lossa sen på bottnarna.

Fyllningen:
Koka upp vattnet och sockret och låt det svalna.
Smält blockchokladen och låt även det stå och svalna en liten stund. Blanda i äggulorna i sockervattnet när det har svalnat och vispa poröst.
Vispa i smöret och den smälta chokladen.
Bred krämen på kakornas undersida. Forma krämen med en bordskniv så att den får en mjuk rundning. Ställ kakorna i frysen så dom blir riktigt kall.
                Smält blockchokladen och doppa kakorna i, klart.
Senare i veckan så kommer dessa recept

Inga kommentarer: