Leta i den här bloggen

tisdag 21 april 2009

Saftmaja

Jag har haft saftmajan när jag har gjort detta..
Blir ju inga fruktbitar i men mig gör det inget då slipper jag ju peta bort dom

Saftmajan har ju en liten historia i sig.. det är nämligen så att jag fick den av mina föräldrar för kanske ca 3-4 år sedan.
Dom ringde en dag på min mobil och sa att jag hade en överraskning på bordet när jag skulle komma hem.
Oh vad spännande tänkte jag..
Ni kan tro att dom skrattade gott, men se det gjorde inte jag när jag fick se vad som stod på bordet
Blev lite små sur faktiskt, varför undrar ni?
Jo det är nämligen så att i alla år så har jag plockat bären, köpt socker och åkt till min mor och sen har hon kommit hit med saft i jättefina flaskor..
Super enkelt och behändigt

När det va dags att plocka bären på hösten så gjorde jag en liten kupp och bjöd hit min mor och hon fick den stora äran att inviga min saftmaja.
Ha ha tänkte jag tji fick ni, men faktum är att nu gör jag faktiskt både saft, marmelad och gele själv.
Insåg ju att det inte va så svårt...och jag menar hallå snart 37 år, visst ska man klara det då?
Så tack mamma och pappa för saftmajan den har kommit till användning ett antal gånger...
Här kommer lite recept på marmelad tillsvidare

Krusbärsmarmelad med vanilj



1 vaniljstång
8 dl syltsocker
1 dl vatten
2 l krusbär (gröna)

Gör så här
1. Snoppa och skölj krusbären. koka krusbär och vatten utan lock i ca 15 minuter.

2. Skär vaniljstängerna på längden och skrapa ur fröna med en kniv. Tillsätt vanilj och socker, koka upp och koka ytterligare 10-15 minuter utan lock. Gör geléprovet.
3. Plocka upp vaniljstängerna. Skumma. Låt marmeladen vila i 15 minuter, rör då och då.

4. Ös upp på rena, varma burkar och sätt på lock. Förvara marmeladen i kylen.
Den är helt klart värd att pröva, smaskens säger jag..
Jordgubb och rabarbermarmelad.
0,5 kg rabarber
1 liter jordgubbar
4 dl syltsocker
Gör så här
Skölj och skala rabarbern om den är grov.
Skär i 1-2 cm tjocka bitar. Rensa jordgubbarna och dela dem mitt itu.
Blanda rabarber och jordgubbar med sockret och låt dra ca 1 timme.
Hetta upp bären långsamt och koka på svag värme utan lock, 10-15 minuter.
Skaka grytan då och då så att bär och socker blandas och marmeladen blir jämnt upphettad, men rör inte.
Gör gelèprovet (se nedan).
Ta marmeladen från värmen och skumma.
Låt marmeladen vila ca 15 minuter, rör då och då. Häll upp på rena, varma burkar. Sätt på lock och förvara i kylen.

Geleprovet:
Kyl ett tefat i frysen. Ös upp lite av den heta saften på fatet och gör en ränna med en sked. Om geléet inte flyter ihop igen är det färdigkokt. Koka annars 3-5 minuter till. Marmeladen kan behöva stå sig ett par dagar för att stelna. Även geléet kan behöva 2-3 dygn innan det stelnar. Om det fortfarande är för löst kan det kokas om och stadgas med extrapektin.
Den här är också god

Rabarbermarmelad med kanel
4 hg rabarber
1 kanelstång
3 hg syltsocker
Gör så här
Lägg rabarberna i en kastrull och värm på medelvärme med kanelen till rabarbern har smält...
Blanda ner syltsockret, koka en liten stund och skumma..

Inga kommentarer: