Leta i den här bloggen

torsdag 17 maj 2012

Idag blev det köttgryta


Visst är det härligt med lång helg! Slutade kl 12 igår och kom hem till ett tomt och tyst hus. Tonåringarna hade full skoldag och gubben han slutade inte förrän runt 16. Det innebar att jag hann så mycket mera hemma, städa, tvätta och scrappa ägnade jag gårdagen till att göra. Idag så har det blivit att scrappa hela dagen nästan.
I går så åt vi Maries kyckling till middag, varför det heter Marie? Jo det är för att receptet kommer från just min kompis marie och det är väl typ hundra år sedan som jag fick det och en favorit blev det här hemma! Receptet hittar ni här! 

Dagens middag fick bli en vanlig hederlig köttgryta, både jag och gubben blev sugen på älggryta.


Älggryta med rotsaker

1200 g grytbitar av älg
1 stor klick smör
6 dl grädde
vatten
2 köttbuljongtärningar
2 morötter
1 stor palsternacka
Persillade
Paprikakrydda
Fem lökar (krydda från borgebykryddgård)
Svartpeppar
Pepparmix
Salt
Lite kinesisk soya

Gör så här
Stek köttet i en stekpanna med en klick smör så det få färg runt om. Lägg över köttbitarna i en större stekgryta och häll i vatten och lägg i köttbuljongtärningarna. Låt koka i 2 timmar, tillsätt kryddorna under koktiden. Häll därefter i grädden och soya och låt puttra i ca 30-40 minuter till. Skala och hacka slanta upp morötterna och palsternackan och lägg i grytan och låt den puttra i ca 10 minuter till. Servera med ris och sallad!

Jag hade tyvärr inga mått på kryddorna men smaka av allt eftersom!

 Dagens efterrätt hittar ni i inlägget som är här


Inga kommentarer: