Leta i den här bloggen

måndag 23 februari 2009

Choklad och mandelsnitt

Dom här har blivit en av mina favoritkakor.
Jag är en sån där som kan stå och baka nästan hur mycket som helst och sen slänger jag det i frysen och glömmer att det finns (skrev nästan).
Barnen och gubben gör dock inte det så när man ska bjuda på en kakbit eller bulle så brukar det bara vara smulorna kvar.
I alla fall så skulle jag komma fram till att dom här kakorna kan inte ens jag låta bli..
Så om ni bakar dom så är det på egen risk..
Här kommer receptet.



200 g sötmandel
200 g mörk choklad
250 g smör eller margarin
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka mandeln och chokladen grovt och blanda samman.
Hacka snabbt samman matfett, sockret, vaniljsockret och vetemjölet till en deg.
Tillsätt mandel och chokladhacket men spara ca 1½ dl till garnering.
Platta ut degen jämnt i en smord eller bakpappersklädd långpanna ca 30x40 cm.
Strö över mandel och chokladhacket.
Grädda i ca 25 min..
Ta ut och skär upp kakan medans den fortfarande är varm..

Inga kommentarer: