Leta i den här bloggen

måndag 9 februari 2009

Rutten måndag

Eftersom det är den där måndan igen så tänkte jag pigga upp er och mig med ett recept på en efterrätt som jag gjorde i lördags..
Finns fortfarande kvar av denna delikatess, men den är i säkert förvar i frysen.
Denna häxa hade ju tänkt hålla sig till vv-recept ett tag (hur nu det ska gå?) så jag smäller mig själv på fingarna och säger aja baja..




Kladdkaka med dajm och nougattäcke

4 ägg
3,5 dl socker
200 g mörk blockchoklad
4 msk kakaopulver
200 g smör
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
ströbröd
125 g nougat (toblerone hade jag)
200 g dajmkulor (2 påsar)

Gör så här:
värm ugnen till 175 grader. Smält smör och chokladen i vattenbad eller i mikron.
Blanda socker, vaniljsocker, kakao, salt och ägg ordentligt. Blanda ned chokladblandningen i äggsmeten, rör sedan i mjöl och blanda tills du får en slät smet. Slå upp i en smord och bröad springform med löstagbar botten. Grädda i 17-25 minuter i ugnen, kontrollera med sticka, kladdkakan ska vara kladdig i mitten. Ta ut den och fördela nougaten ( hackad toblerone ) dajmkulorna jämt över hela kakan. Sätt in den i ugnen igen i ca 30 sekunder så att nougaten får smälta ned...
Kyl ned och servera.
Obs! jag hällde en påse dajmkulor i smeten.

Inga kommentarer: