Leta i den här bloggen

torsdag 5 mars 2009

Torsdags fika

Vi hade lite äpplen över på jobbet så jag tänkte att jag bakar en äppelkaka åt mina kära kollegor.
Har ett recept som jag länge velat pröva men det har aldrig blivit av.
Nu eller aldrig.
Här kommer receptet.



Växelhäxornas Äppelkaka

Pajdeg
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
125 g smör eller margarin

Fyllning
5-6 äpplen skalade och grovrivna
3 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl creme fraiche
200 g riven mandelmassa
1-2 tsk kanel

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser till pajdegen. Finfördela fettet i mjölblandningen och arbeta snabbt ihop till en deg.
Tryck ut i en pajform som är ca 26 cm i diameter och ställ i kylen i ca 30 minuter.
Bred ut äpplena över pajdegen. Förgrädda i mitten av ugnen ca 10 minuter i 175 grader. Vispa ihop äggen med strösockret och vaniljsocker. Rör ned creme fraichen och mandelmassan. Strö kanel över kakan. Grädda i ca 40 minuter i 175 grader. Servera ljummen med lättvispad grädde, vaniljsås eller glass.

I urspungsreceptet ska det vara 1 dl nötkärnor eller hackad sötmandel som man ska strö på kakan och sen ska det inte vara någon mandelmassa i kakan, men eftersom en kollega tipsade om att man skulle he mandelmassa i så prövade jag det i stället.
Kan säga att ni blir inte besviken om ni struntar i nötterna och tar mandelmassa i stället mm lät det från min kollegor.
Marboureklam åter igen.
Dom tyckte den va jättegod.

1 kommentar:

Anonym sa...

Japp, det tyckte vi verkligen!