Leta i den här bloggen

söndag 15 mars 2009

Schlagerafton

Idag har man tvingat på gubben kavaj och slips och själv så hoppade jag i den lilla svarta och toppade med strasshalsband och örhängen, varför undrar ni?
Jo vi har ju bjudit främmande och temat för kvällen är ju självklart Schlager och bling.
Här kommer menyn för kvällen...

Förrätt
Räkbakelse

Varmrätt

Potatisgratäng med fylld baconlindad fläskfile


Efterrätt
Kexchokladpaj och aftereightparfait

Hittade en ny variant på potatisgratäng hos camillak som heter Vickans potatisgratäng som jag blev nyfiken på, gjorde dock om den lite granna.
Här kommer min variant

Potatisgratäng ala vxlhäxan
ca 8 portioner
Potatis, Skalad och skivad(jag hade en ganska stor rund form som jag fyllde den brukar räcka till ca 8 pers)
4 dl grädde
4 dl mjölk
1-2 morätter (riv grovt)
2 gula lökar(skivad)
persillade
salt

Gör så här
Värm upp grädden och mjölken i en stor stekpanna (med hög kant) eller en vid gryta.
Lägg i potatisen, lök och morötter. Salta och krydda med persillade. Obs behövs mycket salt, du måste smaka av.
Koka ihop till potatisen har blivit lite mjuk. Häll i mera mjölk om du tycker den blir för tjock. Ta av stekpannan/grytan från plattan och rör i osten.
Häll upp i en gratängform och ställ in i ugnen i 200 grader i ca 20-30 minuter.



Denna gratäng kommer att göras fler gånger, den blev så god. Älskar ju potatis i alla olika konstellationer.
Krämig och väldigt god gratäng, som äldsta tonåringen sa, hä gå å äta, dug väl. Vilket betyder MVG på tonårsspråket.

Inga kommentarer: