Leta i den här bloggen

söndag 29 mars 2009

Grilla eller inte?

Dagen började med att jag vaknade halv 7, hallå, det är ju helg sovmorgon. Alla i huset verkar ha fattat det utom jag.
Tjugo minuter i åtta va jag så less på att ligga och snurra i sängen medans vissa andra snarkade gott bredvid mig.
Jag klev upp klädde på mig, spände stavarna och for ut på en långpromenad.
Solen lyste och det va så härligt, hade ring så spelar vi i örat (när det hände sist vet jag då inte) .
Kom tillbaka hem runt kl 9.00 och då snarkade fortfarande hela huset..
Satt mig ned vid datorn och kollade runt lite, hamnade hos unga morsan och såg att dom hade grillat...
Oh sugen man blev då.
Precis det skulle vi ha till middag.
Tog upp fläskfile och marinerade.
Gjorde i ordning cole slaw och 2 olika såser, skalade och skivade potatis och morötter som vi slängde in i ugnen med en liten touch av persillade (vad annars).
Sen när det är dags att grilla, så kommer gubbskrället in och säger att dom där förbaskade briketterna går inte att använda, efter en halv flaska tändvätska så vill dom fortfarande inte brinna och bla bla bla bla bla bla bla bbla bla bbla bla.
Blev inge grillat kött idag med andra ord, kött fick vi dock men det va stekt i stekpannan...
Vad lärde vi oss av detta då?
Jo, vi ska göra som vi brukar och köpa kol, blir inga mera briketter i detta hus...



Marianader
½ msk kryddor (Honungskrydda eller Amerikansk grillmix)
½ dl olja
½ dl vatten
ev lite soya.

Cole Slaw
200 g vitkål (strimla med osthyvel)
2 morötter(riv)
3 msk creme fraiche
1 tsk Nachokrydda
salt

Gör så här
Blanda creme fraiche och kryddan. Blanda ihop vitkål, morötterna och mojjan. Låt stå och dra en stund.

Grillsås
1 brk creme fraiche (200 gr)
1 msk Nacokrydda

Gör så här
Blanda ihop och ställ in i kylskåpet i ca 30 min.

Äppelgrillsås
200 gr creme fraiche
10-15 skivad saltgurka
1 äpple
salt, peppar

Gör så här
Hacka gurkan i små bitar, riv äpplet på det grövsta. Blanda ihop allt och låt stå och dra i kylskåpet en stund..
Denna är bara såååå god.


Persillade pären
10 potatisar
2 morötter
perisllade
salt
olja, smör

Gör så här
Skala och skiva potatisarna och morötterna. Smält ihop smör och olja i en ugnsform. Häll över potatisen och morötterna.
Krydda med salt och persillade.
Ställ in i ugnen i ca 30 minuter i 225 grader.
Är lite osäker på tiden i ugnen så håll lite exra koll.

Inga kommentarer: