Leta i den här bloggen

söndag 29 mars 2009

Matbrödsprojekt

Klev upp i morse och insåg att nu går det inte längre att skjuta upp det, jag måste baka matbröd..
Sagt och gjort, började göra i ordning Farinfrallorna och sen gjorde jag även i ordning Lördarslimpan.
När jag står och mäter upp mjölet så kommer jag på att shit jag glömde visst saltet i farinfrallorna! Ja ja det är väl inte hela världen få väl gå ändå, fortsätter mäta upp mjölet,
Shit igen har hällt i 10 dl vetemjöl i degen när jag kom på att det skulle inte allas vara något vetemjöl i det va ju rågsikt som skulle ned, jaha vad gör jag nu då?
Jo mäter upp kvarvarande mängd i rågsikt och ställer bort degen för jäsning..
Har ett paket jäst kvar så jag tänker, jag gör väl om lördagslimpan så det blir rätt nu då.
Smular ned jästen i bunken mäter upp 5 dl vatten och häller i!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Shit igen och nu kommer även orden, jä-sat-helv-förban, glömde visst värma upp vattnet..
3 missar av 3 möjliga?
Hur går det till, ska man gå i säng igen eller?
Jaja, kommer på att jag har ett recept på kalljästa bullar så det får bli dom istället.
Här nedan kommer recepten

Farinlimpa (fast det va tänkt lördagslimpa)
2 formar

50 g jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
2 ägg
2 dl farinsocker
ev brödkrydda ( jag tog 1 msk)
6 dl rågsikt
10 dl vetemjöl

Gör så här
Smula ned jästen i en stor bunke, blanda med ljummet vatten, salt, ägg och farinsocker. Arbeta in det mesta av mjölet, låt jäsa under duk i 15 minuter.
Knåda in resten av mjölet, forma 2 limpor och lägg i smorda formar. Eller dela degen i bitar och lägg i smord långpanna till ett enda stort brytbröd.
Grädda långt ner i ugnen i 200 grader i 30- 40 minuter. Täck med folie om bröden börjar se mörka ut..



God m
orgon bullar
24 st

50 gr jäst
4 dl vatten(20 grader)
4 msk olja
2 dl kesella
2 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
14 dl vetemjöl
pensling:
ägg
Garnering:
Vallmofrön
eller solrosfrön

Gör så här:
Rör ut jästen med det kalla vattnet i en bunke. Tillsätt olja, kesella, salt, grahamsmjöl, och nästan allt vetemjöl.
Arbeta ihop till en smidig deg.
Dela degen i 24 bitar och forma dem till runda bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Jäs dem övertäckt på sval plats i ca 10-12 timmar tex över natten. Värm ugnen till 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över vallmofrön/solrosfrön. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
Mums..
God morgon bullarna har jag hittat på denna blogg Hallon och blåbär



Farinfrallorna finns här

Inga kommentarer: