Leta i den här bloggen

torsdag 5 mars 2009

Köttgryta igen

Eftersom vi har älgkött i frysen så brukar det bli att göra många köttgrytor och här kommer en variant av dom.

Ibland är det inte alldelens lätt att skriva upp hur man har gjort.


Köttgryta ala vxlhäxan

600 g grytbitar
1 tsk salt
1 tsk paprikakrydda
1 tsk pepparmix
1 köttbuljongtärning
1 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 gul lök
1 stor morot
1 dl colasås ( kvar sen jag gjorde colasteken)

Gör så här
Stek grytbitarna så dom får färg. Häll i vatten så det täcker köttbitarna. Häll i salt, paprikakrydda, pepparmix och buljongtärning och låt puttra i ca 1-2 timmar. Hacka löken och lägg ned i grytan. Skiva moroten, lite tjockare skivor och lägg ned i grytan. Låt puttra i ca 5-10 minuter.
Servera med ris, sallad och varför inte lite gele.

Den blev jättesmaskig.
PS, jag stekte och kokade upp grytbitarna dagen innan, så när jag kokade upp den igen så hällde jag i vatten så det täckte grytbitarna och lät den koka upp sakta i ca 30 minuter innan jag la ned resten av ingredienserna.

Inga kommentarer: