Leta i den här bloggen

söndag 22 mars 2009

Söndagsstek

Idag blev det inte gjort speciellt mycket gubben har plockat i garaget och jag har tittat till tvätten.
Tog upp en stek igår, så idag kommer jag inte undan..Smart va!



Stek ala vxlhäxan
Ca 1 kg stek
5+5 dl vatten
1 köttbuljongtärning
salt
pepparmix
paprikakrydda
morötter
ev gul lök



Gör så här
Skär bort hinnorna på köttbiten. Klappa in saltet i köttet. Lägg ned köttet i stekgrytan och stek köttet runt om så det får stekyta.
Häll sedan ned 5 dl vatten och låt det stå och puttra i ca 2,5 timme, medelvärme i början och sen näst lägsta temp sista halv timmen. Fyll på vattnet efter halva tiden, tidigare om det behövs , vattnet ska täcka halva steken.
Tillsätt morötterna när det är ca ½ timme kvar.




Sås ala vxlhäxan
ca 200 g kantareller
200 g karl-johansvamp
1 gul lök
3 dl grädde
ca 1 msk ljus sås redning
1 msk soya
1 tsk fransk senap

Gör så här
Lägg svampen och löken i en kastrull och koka bort vattnen. Tillsätt grädden, soya och senap.
Låt koka upp och tillsätt redningen på slutet.

Jag hade i lite vitt vin, men eftersom det smakade ve och fasa så tar jag inte med det nu. Gör i stället som det står ovan, tjorva inte till det.
Köttet blev jättegott när jag skar upp det så höll det nästan inte ihop. Ingen tör (torr) bit med andra ord.

Inga kommentarer: